فهرست مطالب

علوم سیاسی - سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 50، تابستان 1389)

نشریه علوم سیاسی
سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 50، تابستان 1389)

  • 216 صفحه، بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/11/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقالات
  • منصور میراحمدی صفحه 7
    عصر اموی، دوران تبدیل شدن مناظره های کلامی نخستین در عهد خلفای راشدین، به جدال های کلامی سیاسی است. در این دوران جدال های کلامی سیاسی خاصی در میان گروه ها و مکاتبی همچون مرجئه، خوارج، معتزله، زیدیه و... است؛ جدال هایی که تاثیر بسزایی بر تحولات سیاسی اجتماعی این دوران داشت. امام باقر در این دوران با شرکت در مناظره ها و جدال های کلامی سیاسی این دوران از دو زاویه در فراهم ساختن زمینه-های تاسیس و تدوین مکتب امامیه نقش ایفا نمودند. از سویی، فعالیت-ها و مناظره های امام خصلتی کلامی داشت و مبانی و اصول مکتب امامیه را در کنار نقد مبانی و اصول کلامی دیگر مکاتب تدارک می-نمود، از سوی دیگر با نقد دستگاه سیاسی حاکم و فکر سیاسی رایج، بنیانهای فکر سیاسی شیعه امامیه را ارائه می کرد. مقاله حاضر با گزارش جدال های کلامی سیاسی عصر اموی، تلاش امام باقر در قالب مناظره ها و جدال های کلامی سیاسی مذکور را توضیح می دهد.
    کلیدواژگان: مناظره کلامی سیاسی، جدال کلامی سیاسی، فرقه ها و مکاتب کلامی، مکتب امامیه
  • شمس الله مریجی صفحه 27
    تغییرات، به ویژه از نوع اجتماعی آن از جمله موضوعاتی است که همواره مورد توجه اندیشمندان بوده است. نوشتار حاضر نیز به منظور شناخت نقش امام باقرالعلومu در تغییرات با محوریت فرهنگ و سیاست آغاز شده و نگارنده با استفاده از اسناد و شواهد تاریخی، تاثیرگذاری امامu را از طریق تصمیم گیری در بخش فرهنگ و الگوسازی در بخش سیاست بازشناسی نموده و نشان داده است که امام با تاسیس دانشگاه، ابداع روش های علمی نظیر اجتهاد، مقابله با تفکرات و اندیشه های انحرافی و... در بخش فرهنگی موجبات تغییر را فراهم نموده و در بخش سیاسی نیز از طریق الگوسازی، اقداماتی نظیر القای روحیه ظلم ستیزی، ایجاد همبستگی اجتماعی امت اسلامی و ترویج مکتب رشادت و جهاد و مبارزه منفی و... را انجام داده که زمینه تغییرات را فراهم نموده است.
    کلیدواژگان: تغییرات، امام باقر(ع)، سیاست، فرهنگ، تصمیم گیری، الگوسازی
  • احمدرضا یزدانی مقدم صفحه 57
    از نظر علامه طباطبایی، حسن و قبح و عدالت اجتماعی، حجت مشترک اجتماعی به شمار می روند که افراد در زندگی اجتماعی به آن استناد می کنند. فقدان یا نادیده گرفتن این حجت مشترک به استبداد سیاسی و استثمار اجتماعی می انجامد. همچنین وی از دو گونه حسن و قبح فعل فی نفسه و فعل در مقام صدور از فاعل یاد کرده است: اولی معقول ثانی و دومی اعتباری است؛ چنان که از دو معنای اعتباری و معقول ثانی برای عدالت اجتماعی یاد کرده است. با تفسیری که علامه طباطبایی از حسن و قبح و عدالت اجتماعی ارائه می کند، از سویی قابلیت ارجاع و استناد به این مفاهیم محفوظ مانده و از طرف دیگر، قابلیت انعطاف و تغییر و تحول در آن ها لحاظ شده است.
    این مقاله برای نخستین بار به این موضوع می پردازد و تحلیل خاصی از ماهیت حسن و قبح و عدالت اجتماعی و جایگاه و نقش آن ها در زندگی اجتماعی و سیاسی در اندیشه سیاسی علامه طباطبایی ارائه می کند.
    کلیدواژگان: ادراکات اعتباری، حسن و قبح، عدالت اجتماعی، قرارداد اجتماعی، تفکر اجتماعی، امنیت اجتماعی، معاهدات بین المللی
  • سیدمحسن طباطبایی فر صفحه 81
    فقه سیاسی همانند هر دانش دیگری دارای مفاهیم، روش و سیر تحول اندیشگی خاص خود است؛ و مانند هر دانش دیگری در خلاء شکل نگرفته، بلکه در شرایطی خاص تاسیس و با تحولاتی به صورت امروزین در آمده است.
    فهم یک دانش، چیزی جز ردیابی نحوه شکل گیری و تحولات رخ داده در مفاهیم اساسی آن نیست. بر این اساس، فهم دانش فقه سیاسی نیز منوط به درک شرایط شکل گیری و قبض و بسط مفاهیم آن در دوره های مختلف است.
    تاسیس دولت صفوی و الزامات عملی و نظری آن، زمینه ای برای تحول در مفاهیم اجتماعی فقه و ورود عناصری جدید در فقه سیاسی شیعه بود که از نظر کمی و کیفی قابل توجه است. در این نوشتار وجوهی از این آثار مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: صفویه، فقه، نماز جمعه، خراج، مشروعیت، عدالت، فقها
  • علی آقاجانی صفحه 107
    امروزه جهانی شدن جنبه ای از فرهنگی شدن روزافزون زندگی اجتماعی است. از این رو تکثر فرهنگی سرنوشت محتوم جهانی شدن است. بدین ترتیب کثرت گرایی فرهنگی هم بیانگر تنوع و هم بیانگر وحدت است.
    دیدگاه اسلامی با وجود اختلافات بنیادین با مبانی سکولاریستی جهانی شدن در روایت غربی، به نوعی از تکثر فرهنگی به موازات روند وحدت گرا رسمیت می بخشد. این امر در زمان ظهور نیز که مرحله تکامل و غلبه گفتمان اسلامی است به محو دیگر گفتمان ها نمی انجامد. این رویکرد مبتنی بر دلایل قرآنی، روایی، عقلی و تاریخی محکمی است که توانایی اثبات این دیدگاه را دارد.
    کلیدواژگان: جهانی شدن، تکثر فرهنگی، وحدت فرهنگی، عصر ظهور
  • حجت الاسلام حسن غفاری فر صفحه 135
    سده بیستم، سده مبارزه با استعمار و استبداد در خاورمیانه بود؛ به موازات تلاش کارگزاران استبداد و استعمار، عده ای از انسان های بیدار، گام های مؤثری در راه آزادی و استقلال برداشتند و اما همه این مبارزین در یک سطح توفیق نداشتند، عده ای در اثر بهره مندی از مبانی جامع و شناخت دشمن، ابزار و تکنیک او، علاوه بر اینکه در مبارزه در هر دو عرصه توفیق یافتند، بلکه اقدام به تشکیل حکومت جای گزین دینی، با پشتوانه مردمی نمودند؛ مثل انقلاب اسلامی ایران. گروهی دیگر در حذف استبداد حاکم و اخراج عناصر استعمار، در قدم های اولیه موفق شدند، لکن به نوعی دیگر خود مبتلا به استبداد و حتی نمایندگی استعمار شدند؛ مثل انقلاب مردم الجزایر و لیبی. دسته ای دیگر حتی در دست یابی اهداف اولیه توفیق نیافتند؛ هر چند در روزهای اولیه متحمل هزینه های سنگین شده بودند که از جمله می توان به گروه مبارزین الفتح در فلسطین اشاره کرد. امروزه رهبران حاکم بر آن با 180 درجه انحراف از مواضع و اهداف اولیه گام بر می دارند.
    کلیدواژگان: جنبش فتح، جنبش آزادی بخش ملی فلسطین، حرکه التحریر الوطنی الفلسطینی، جبهه رد
  • نقد و معرفی
  • نصرالله آقاجانی صفحه 165
    حسن حنفی، روشنفکر معاصر مصری، به تحلیل جریان های فکری معاصر مصر و انقلاب اسلامی ایران پرداخته است. وی اندیشه معاصر مصر را به سه جریان اصلی اصلاح دینی، لیبرالی و جریان علمی سکولار تقسیم نموده و این سه جریان از نظر وی امروزه به دو رویکرد متخاصم سلفی و سکولار تبدیل شده اند. حنفی هر سه جریان را در شناسایی مسائل و آسیب های موجود در دنیای اسلام دارای اشتراک و وحدت نظر می داند و اختلاف آن ها را تنها در ناحیه ارائه راه حل های مختلف معرفی می کند. سرانجام رویکرد چهارمی را به نام «مابعد اصول گرایی» یا «اسلام روشنگر» یا «چپ اسلامی» مطرح می کند که تفسیر واحدی از حقیقت را به رسمیت نمی شناسد و رویکرد نسبیت و گفت گو را پیش می گیرد. در نهایت تحلیل های حسن حنفی درباره انقلاب اسلامی ایران و بحران های دنیای اسلام، مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: جریان لیبرالی، جریان سکولار، چپ اسلامی، بیداری اسلامی، انقلاب اسلامی
  • ترجمه: انور رصافی صفحه 196
|
  • Mansour Mir-Ahamadi Page 7
    The Umayyad period is the period when the theological debates initiated at the age of the first four rightly-guided caliphs turned into politico-theological controversies. In this period, there existed particular politico-theological controversies, among schools and sects such as Murji’ah, Kharijis, Mu’tazilah, Zaydiyah among others, which had considerable impacts on the socio-political developments of the period. Participating in the politico-theological debates and controversies of the time, Imam Baqir played a crucial role in preparing the grounds for the establishment of the Imamiyyah School in two respects. On the one hand, his debates and activities had theological characteristics and, alongside critically evaluating the principles of other schools, established the foundations and principles of the Imamiyyah School. On the other hand, he founded the basis of the Imamiyyah Shi’a political thought through criticizing the ruling political apparatus and common political thought at the time. After an overview of the politico-theological controversies of the Umayyad period, the present paper embarks on the elaboration of the Imam Baqir’s contribution in terms of politico-theological debates and controversies.
  • Shamsollah Mariji Page 27
    Social changes have always been one of the concerns of scholars. The present paper is to clarify the role of Imam Baqir in changes, focusing on culture and politics. Referring to historical evidence, the writer tries to identify the Imam’s role in decision-making in the field of culture and creating examples in politics. He prepared the grounds for cultural change through establishing a university, devising scientific methods such as Ijatihad, and confronting deviational thoughts. In the field of politics, he promoted social changes through creating examples, advancing anti-oppression spirit, creating social integrity among the Islamic Ummah, promoting jihad, negative resistance, and gallantry.
  • Ahmad-Reza Yazdani Moghaddam Page 57
    According to Allahmeh Tabataba’ee, good, evil, and social justice are common social causes to which people refer in their social lives. Lack of, or neglecting, this common cause results in political despotism and social exploitation. In addition, he distinguishes between two types of good and evil: the good and evil of an act per se and the good and evil of an act after being done by an agent. The first type is a kind of “secondary intelligibles” [ma’qul thani] but the second is temporal [‘e’tebari]. Similarly, he applies the two concepts of ma’qul thani and ‘e’tebari in relation with social justice. Based on his conception of good, evil, and social justice, on the one hand, the possibility of referring to these concepts remains possible and, on the other hand, it is possible to modify and change them. For the first time, this paper addresses this issue and presents a specific analysis of good, evil, and social justice and their role in socio-political life of Allameh Tabatab’ee.
  • Seyed Mohsen Tabatabaeefar Page 81
    Political Fiqh, like any other disciplines, has its own particular concepts, method, and course of intellectual development, was initiated in a specific condition, and underwent certain changes to be as it is today. Understanding a discipline requires tracking the way it was formed and the changes occurred to its basic concepts. Thus, to understand political Fiqh one has to find out how it was formed and what changes its concepts went through. The establishment of the Safavid rule and its practical and theoretical requirements prepared the grounds for the development of the social concepts of Fiqh and for the introduction of new elements to the Shiite political Fiqh. This paper elaborates on some aspects of these works.
  • Ali Aghajani Page 107
    Globalization is one of the aspects of the increasing culturalization of social life. Thus, cultural plurality is the final fate of globalization and implies both diversity and unity at the same time. Despite its fundamental differences with secular foundations of globalization in its Western conception, the Islamic approach somehow recognizes cultural diversity in line with unitary trends. This will not lead to the uprooting of other discourses at time when the hidden Imam appears and the Islamic discourse dominates over the others. Thus approach can be reinforced through strong Quranic, traditional, rational, and historical reasons.
  • Hassan Ghaffarifar Page 135
    20th century was a century of fighting against imperialism and despotism in the Middle East. Along with the attempts of the agents of despotism and imperialism, a number of vigilant people took effective measures towards freedom and independence. However, not all of these resistance fighters were successful equally. Some, who knew the enemy and his instruments and strategies well and had comprehensive intellectual foundations, were successful not only in both arenas but in founding an alternative religious government with the support of their people, for instance, the Islamic Revolution in Iran. Another group, were partially successful in uprooting imperialism and expelling its agents, but they themselves inclined towards despotic rule and became the puppet of imperialism, like the revolutions in Algeria and Libya. The last group were not successful even in achieving their primary goals and suffered much expenses. An example is the Palestinian group, Alfath. Nowadays, its leaders changed their direction 180 degrees and are going astray from their first goals and positions.
  • Nasrollah Aghajani Page 165
    Hassan Hanafi, the contemporary Egyptian intellectual, has analyzed contemporary intellectual movements in Egypt and the Islamic revolution in Iran. He classifies Egyptian contemporary thoughts into three major movements: religious reformism, liberalism, and secular scientific movement. These three movements, he believes, have turned into two antagonistic trends: Salafism and secularism. In their identification of the problems existing in the Islamic world, these three movements have similar attitudes. However, they have different solutions for the problems. He finally introduces a fourth trend alternatively called “post-fundamentalism”, “enlightened Islam”, or the “Islamic left” which does not accept a single interpretation of truth and promotes relativism and dialogue. Finally, the paper elaborates on Hanafi’s analysis of the Islamic revolution in Iran and the crises in the Islamic world.